Membangun Generasi Peduli Lingkungan Dalam Kegiatan Kuliah Kerja Nyata Di Korong Lapau Jambu Nagari Sungai Durian

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59963/2024.v2i1/375/5/juramas

Keywords:

KKN Environmental Awareness, Community, Youth, Environmental Management

Abstract

The Community Service Program (KKN) in Korong Lapau Jambu, Nagari Sungai Durian, aims to foster an environmentally conscious generation through various community service initiatives. In this program, university students collaborate with local communities to address environmental issues such as waste management, reforestation, and education on the importance of environmental conservation. The methods used include socialization, training, and hands-on actions involving all community members, especially the younger generation. The results of this activity showed an increase in environmental awareness among the community, particularly the youth, which is expected to have a long-term impact on environmental sustainability in Nagari Sungai Durian. This program also emphasizes the importance of active participation from all parties in protecting nature and building environmental awareness from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Afdal Zikri, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Afdal Zikri

Nurva Dillatul Vatin, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Nurva Dillatul Vatin

Fatwah Nur Azizah, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Fatwah Nur Azizah

Nurihsan Nurihsan, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Nurihsan

Riza Febriyani, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Riza Febriyani

Ririn Anisa Agustin, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Ririn Anisa Agustin

Zakky Novembri, Institut Agama Islam Sumatera Barat

Zakky Novemberi

References

Aisyah, A., Putri, K. A. J. A., & Firjanah, L. (2024). Pentingnya Membangun Kesadaran Lingkungan Melalui Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar Guna Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.529

Andriansyah, Y. (2013). Penyuluhan Dan Praktikphbs (Perilaku Hidupbersihsehat) Dalammewujudkanmasyarakat Desa Peduli Sehat. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship …, 2(01), 45–50. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/7847

Desmila, D., & Suryana, D. (2023). Upaya Guru dalam Menanamkan Karakter Anak Usia Dini melalui Pendidikan Multikultural. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2474–2484. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.2001

Ghozali, M., & Haqq, A. A. (2018). Program Participatory Action Research Melalui Pendekatan Dakwah Bil Hal. ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 9(2), 115. https://doi.org/10.24235/orasi.v9i2.3696

Hasibuan, M. R. R. (2023). Manfaat Daur Ulang Sampah Organik Dan Anorganik Untuk Kesehatan Lingkungan. Jurnal Ilmiah Lingkungan , 2(3), 1–11.

Keraf, A. S. (2010). Etika lingkungan hidup. Penerbit Buku Kompas.

Lasaiba, I. (2023). Menggugah Kesadaran Ekologis: Pendekatan Biologi Untuk Pendidikan Berkelanjutan. Jurnal Jendela Pengetahuan, 16(2), 143–163. https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/jp/article/view/10206

Majid, R., Zainuddin, A., Yasnani, Y., Nirmala, F., & Tina, L. (2020). Peningkatan Kesadaran Pengelolaan Sampah Terpadu Berbasis Masyarakat Pesisir di Kelurahan Lapulu Kota Kendari Tahun 2019. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Terapan (JPMIT), 2(1), 55–64. https://doi.org/10.33772/jpmit.v2i1.12149

Mangunjaya, F. (2015). Mempertahankan Keseimbangan: Perubahan Iklim, Keanekaragaman Hayati, Pembangunan Berkelanjutan, dan Etika Agama. In Yayasan Pustaka Obor Indonesia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia. https://books.google.com/books?hl=en%5C&lr=%5C&id=VNJEDAAAQBAJ%5C&oi=fnd%5C&pg=PR7%5C&dq=kutukan+sumber+daya+alam%5C&ots=J0xtYNeFYX%5C&sig=tH-9EbCIeZvr7Rfzb2KskncqASY

Moridu, I., Ari Purwanti Melinda, Rahmad Fajar Sidik, & Asfahani. (2023). Edukasi Keberlanjutan Lingkungan Melalui Program Komunitas Hijau Untuk Menginspirasi Aksi Bersama. Communnity Development Journal, 4, nomor ((4), 7121–7128. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/18699

Muhyidin Nurzaelani, M. (2017). Peran Guru Dalam Pendidikan Lingkungan Hidup. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.32832/tek.pend.v6i1.503

Murni, Widodo, S., Madaul, R. A., & Ibal, L. (2023). Peran Masyarakat dalam Pengelolaan Sampah Plastik untuk Meningkatkan Kualitas Lingkungan Perkotaan di Kelurahan Remu Utara Kota Sorong , Provinsi Papua Barat Daya. AMMA: Jurnal …, 2(5), 473–480.

Nasucha, Y., Rahmawati, L. E., Silviana, Y., Udin, R., Atitah, S., Astuti, W., Indriyani, N., Safitri, I., Ayu, F. D., Aji, S., Nirmala, E., & Arfiah, S. (2020). Penguatan Karakter Peduli Lingkungan melalui Program Cinta Lingkungan di MIM Kranggan, Sukoharjo. Buletin KKN Pendidikan, 2(2), 95–99. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i2.11846

Nurrachmi, I., Amin, B., & Galib, M. (2019). Kesadaran Lingkungan Dan Pendidikan Mangrove Kepada Pelajar Dan Masyarakat Di Desa Sepahat, Kecamatan Bandar Laksamana Kabupaten Bengkalis. Rural and Urban Community Enpowerment, 1(1), 29–34.

Panutansyah, Nur, D., Zulfiani, & Anita. (n.d.). Hak Atas Lingkungan Hidup Sebagai Bagian Hak Asasi Manusia.

Pratama, M. A., Zulkarnain, I., & Herdiyanti, H. (2022). Gerakan Komunitas Pencinta Alam Bujang Squad Dalam Pelestarian Lingkungan Di Desa Terak. Equivalent: Jurnal Ilmiah Sosial Teknik, 4(2), 137–149. https://doi.org/10.59261/jequi.v4i2.90

Putra, D. A., Utama, S. P., & Mersyah, R. (2019). Pengelolaan Sumberdaya Alam Berbasis Masyarakat Dalam Upaya Konservasi Daerah Aliran Sungai Lubuk Langkap Desa Suka Maju Kecamatan Air Nipis Kabupaten Bengkulu Selatan. Naturalis: Jurnal Penelitian Pengelolaan Sumber Daya Alam Dan Lingkungan, 8(2), 77–86. https://doi.org/10.31186/naturalis.8.2.9211

Rahayu, I., Suwarna, A. I., Wahyudi, E., Asfahani, A., & Jamin, F. S. (2024). Pendidikan Lingkungan Hidup dengan Membentuk Kesadaran Lingkungan dan Tanggung Jawab Sosial di Kalangan Pelajar. Global Education Journal, 2(2), 101–110. https://doi.org/10.59525/gej.v2i2.344

Ristya, T. O. (2020). Penyuluhan Pengelolaan Sampah Dengan Konsep 3R Dalam Mengurangi Limbah Rumah Tangga. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 4(2), 30–41. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v4i2.250

Sarkawi, D. (2017). Pengaruh Jenis Kelamin Dan Pengetahuan Lingkungan Terhadap Penilaian Budaya Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Lingkungan Dan Pembangunan, 16(02), 101–114. https://doi.org/10.21009/plpb.162.03

Satmaidi, E. (2017). Konsep Deep Ecology Dalam Pengaturan Hukum Lingkungan. Supremasi Hukum: Jurnal Penelitian Hukum, 24(2), 192–105. https://doi.org/10.33369/jsh.24.2.192-105

Sinaga, H., & Fidorova, Y. (2023). Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Siswa Siswi di Lingkungan SMA Pancur Batu Sumatra Utara Menggunakan Metode PRISMA. PubHealth Jurnal Kesehatan Masyarakat, 1(4), 223–230. https://doi.org/10.56211/pubhealth.v1i4.243

Subekti, M. Y. A., & Fauzi, M. M. (2018). Peran Pondok Pesantren dalam Pemberdayaan Masyarakat Sekitar. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 99–100. https://doi.org/10.30599/jpia.v5i2.554

Sukomardojo, T., Tabran, M., Al Muhtadin, M., Gymnastiar, I. A., & Pasongli, H. (2023). Mendorong Perilaku Konservasi Lingkungan di Komunitas Pesisir: Pelajaran dari Inisiatif Berbasis Masyarakat. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(2), 22–31. https://doi.org/10.54783/ap.v4i2.25

Syaribanun, C. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sosial Anak Usia Dini Melalui Metode Par (Participatory Action Research) Di Ra Qurratun a’Yun Durung Kecamatan Mesjid Raya Aceh Besar. Jurnal Ilmuah Pendidikan Anak, 05(01), 91–110.

Vatin, N. D., Yanti, N., Syamsurizal, S., & Sitorus, I. (2024). Psikoedukasi Anti Bullying pada Remaja di Pondok Pesantren Nurul Yaqin. Journal of Humanity Dedication, 2(1), 142. https://doi.org/10.55062/http://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/jabdimas/workflow/index/628/5

Vinet, L., & Zhedanov, A. (2011). A “missing” family of classical orthogonal polynomials. In Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical (Vol. 44, Issue 8). https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201

Wandi, J. I., Priyono, C. D., & Afnita, N. (2024). Journal of Civic Education Integrasi Religiusitas dalam Pendidikan Karakter : Suatu Pendekatan Holistik. 7(2), 101–114. https://doi.org/10.24036/jce.v7i2.1116

Wandi, J. I., Syamsurizal, S., Saputra, E., Andrianto, A., & Rahmiyati, R. (2023). Vol. 1 No. 1, Juli 2023. Journal of Humanity Dedication, 1(1), 38–48. https://doi.org/https://doi.org/10.55062//JABDIMAS.2023.v1i1/285/5

Wandi, J. I., Yanti, N., Ariani, F., Afnita, N., Amris, F. K., & Rahmadinur, W. (2023). Peningkatan Umkm Berbasis Digital Sebagai Sarana Meningkatkan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 297–304. https://doi.org/https://doi.org/10.36085/jpmbr.v6i2.5648

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Zikri, A., Joni, J. I. W., Vatin, N. D., Azizah, F. N., Nurihsan, N., Febriyani, R., Agustin, R. A., & Novembri, Z. (2024). Membangun Generasi Peduli Lingkungan Dalam Kegiatan Kuliah Kerja Nyata Di Korong Lapau Jambu Nagari Sungai Durian. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 121–134. https://doi.org/10.59963/2024.v2i1/375/5/juramas

Most read articles by the same author(s)